UUSI ELÄMÄ JEESUKSESSA
Liisi Jokiranta
Vanhastaan tässä yhteydessä on puhuttu pyhityksestä,
nykyään useimmiten kristityn kasvusta.
Uuden elämän edellytys
- Vanhurskauttaminen on uuden elämän
edellytys ja lähtökohta.
- Vain vanhurskautettu ihminen voi elää uutta elämää Jeesuksessa.
"Turmeltuneen luonnon mielihän on vihollisuus Jumalaa
vastaan, sillä se ei alistu tottelemaan Jumalan lakia, eikä se voikaan.
Turmeltuneen luontonsa hallitsemat eivät voi olla Jumalalle otollisia."
(Rm. 8:7-8.)
"Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä,
ja joka on saastainen, saastukoon edelleen. Joka on vanhurskas,
harjoittakoon edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä,
pyhittyköön edelleen."
(Ilm. 22:11.)
- Vanhurskauttamista seuraa ehdottomasti pyhitys.
"Kuten ruumis ilman henkeä on kuollut,
samoin usko ilman tekoja on kuollut[ta uskoa]"
(Jk. 2:26). "Jollei pyhitys ole vanhurskauttamisen hedelmä,
on itse pelastuskokemuksessa vika. - - Pyhä elämä on todellisuuteen
siirrettyä syntien anteeksiantamuksen armoa. Jollei anteeksiantamuksen
hedelmänä ole pyhitys, tulee väärinkäytetty armo tuomioksi." (Fredrik Wislöff.)
Uuden elämän päämäärä
- Uuden elämän päämäärä on Kristuksen
kaltaisuus (Gal. 5:22; 1. Jh. 3:2).
- Olemme jo nyt täydellisesti pyhät Kristuksessa
(Rm. 8:1). Se on asemamme Jumalan edessä. Itsessämme olemme syntiset
(Rm. 7:15-21). Se on sisäinen tilamme. Olemme samanaikaisesti vanhurskaat
ja syntiset.
- Päämäärämme voidaan ilmaista sanoin:
"Tule siksi, mikä olet. Olet pyhä, tule pyhäksi."
"Jollemme pidä lujasti kiinni tästä raamatunhenkisestä sanasta:
'Tule siksi, mikä olet', vääntyy pyhitysoppimme välttämättä vääräksi.
Jos unohdamme pyhän sanan:
'mikä olet',
joudumme moralismiin ja yleisuskonnollisuuteen,
sillä silloin puuttuu evankeliumi. Jos unohdamme pyhän sanan:
'Tule
siksi, mikä olet', joudumme epäraamatulliseen täydellisyysoppiin,
emmekä elä elämän todellisuudessa." (Wislöff)
- Paavali kirjoittaa:
"Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on
kätketty Kristuksen kanssa Jumalassa. - - Kuolettakaa siis se,
mikä teissä on maailmaan kuuluvaa: haureus, saastaisuus, kiihko,
paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta. - -
Te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisenne tekoineen ja
pukeutuneet uuteen, joka uudistuu Luojansa kuvan mukaiseen tietoon."
(Kol. 3:3, 5,10.) Näissä kohdissa näkyy se, mitä olemme jo Kristuksessa.
Jumalan työn alla ihmisinä olemme kuitenkin vielä keskeneräisiä.
Siksi kehotetaan kuolettamaan se, mikä on maailmaan kuuluvaa ja uudistumaan.
Uuden elämän aikaansaaja
- Olemme sekä uuden elämän syntymisessä että sen
vahvistumisessa täydellisen riippuvaiset Jumalasta.
Vain Jumala voi vaikuttaa meissä pyhitystä (1. Tess. 5:23-24).
Itse voimme hyvin rajoitetussa määrin muuttaa käytöstämme ja asenteitamme.
Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä hengellisen elämän kanssa.
Sisäinen taistelu
- Uskovassa ihmisessä on jäljellä
"vanha turmeltunut luonto", "vanha ihminen", mutta samanaikaisesti hän
on uusi luomus (2. Kr. 5:17). Hänessä vaikuttaa "sisäinen ihminen",
"uusi ihminen" (Gal. 5:17; Rm. 7:22-23). Hänessä asuu Pyhä Henki
(Rm. 8:9,11,14).
- Kasvaminen Kristuksen kaltaisuuteen on jatkuvaa
taistelua vanhan ja uuden ihmisemme välillä, "lihan" ja Hengen
(Gal. 5:17. Lihalla tarkoitetaan koko ihmisen persoonaa ja olemusta sen
syntisessä, Jumalalle vieraassa tilassa.). "Kun tämä taistelu lakkaa,
turmeltunut luontomme on päässyt vallalle ja
ihminen on luopunut armosta" (Pieper).
- Uuden ihmisensä puolesta ihminen yhtyy mielellään
Jumalan lakiin (Rm. 7:22; 1. Jh. 5:3), mutta turmeltunut luontomme
vastustaa aina Jumalaa ja hänen tahtoaan (jopa hyvillä teoillaan,
jotka mitätöivät armon).
Uuden ihmisemme vahvistuminen
- Uuden elämän vaikuttavana voimana on Pyhä Henki
ja Jumalan sana.
- Uusi ihminen syntyy ja vahvistuu vain
evankeliumista, jonka Pyhä Henki tekee eläväksi.
- Uuden elämän vahvistuminen on olennaisesti
kasvamista Jeesuksen armossa ja tuntemisessa (2. Pt. 3:18, 2. Kr. 3:18).
Yhä syvenevä armon tunteminen edellyttää myös yhä syvenevää synnintuntoa.
- Uusi elämä, uusi ihminen ja
evankeliumi kuuluvat yhteen.
- Vain evankeliumi on voima syntiä vastaan.
"Synti ei ole enää hallitseva teitä, koska ette ole
lain alla, vaan armon alla."
(Rm. 6:14.)
- Mitä Kristus-keskeisempää elämämme on,
sitä suuremmassa määrin uusi elämä meissä on vahvistunut.
Vanhan ihmisemme kuolettaminen/ristiinnaulitseminen
- Vanha ihmisemme eli turmeltunut luontomme
ei koskaan muutu.
Sitä ei voi parantaa tai kasvattaa. Se on kuoletettava,
ristiinnaulittava, "ettemme enää eläisi synnin orjina".
(Gal. 5:24; Rm. 6:6; Kol. 3:5; 1. Piet. 2:11.)
- Laki ei anna voimaa vanhan ihmisemme
ristiinnaulitsemiseen. Käskyt eivät voi muuttaa ihmistä.
Ne voivat vaikuttaa moraaliin, mutta ne eivät saa ketään
elämään pyhää elämää.
- Missä laki hallitsee, siellä hallitsee vanha
ihminen ja synti, silloinkin, kun elämä näyttää ulospäin hurskaalta.
- Käytännössä vanhan ihmisemme kuolettaminen
tapahtuu niin, että emme hyväksy elämässämme mitään syntiä.
Meissä itsessämme ei kuitenkaan ole voimaa synnin voittamiseksi.
Voima on vain evankeliumissa. Siksi tulemme synteinemme yhä uudelleen
Jeesuksen puhdistettaviksi ja uskomme kaiken anteeksi Jeesuksen nimessä
ja veressä.
- Jos jäämme syntiin, turmeltunut luontomme,
"vanha ihmisemme" "lihan tekoineen" hallitsee meitä (Gal. 5:19-21).
Silloin olemme vaarassa langeta kokonaan armosta (Hepr. 12:14).
Kristitty ja hyvät teot
- Pyhä Henki vaikuttaa uskovassa
Hengen hedelmää
(jota voidaan nimittää myös uskon hedelmäksi), ennen muuta
rakkautta ja sen mukaisia tekoja
(Gal. 5:22). Rakkaus näkyy aina teoissa.
Rakkaus ei voi jäädä toimettomaksi (2. Pt. 1:8).
- Ilman uskoa voidaan puhua vain "
lain teoista" tai "kuolleista teoista" (Rm. 3:20; Hepr. 9:14; Mt. 25:31-46).
Raamatun mukaiset hyvät teot syntyvät
vain uskosta Jeesukseen.
- Olemme kuitenkin loppuun asti "ansiottomia
palvelijoita" (Lk. 17:10). Palkan saamme Jumalan armosta.
Pyhitystä voi tapahtua vain vähitellen
- Vanhurskauttaminen on kertakaikkinen tapahtuma.
Pyhityksessä on asteita (2. Kr. 3:18)
- Pyhityksemme tulee täydelliseksi vasta Jumalan luona taivaassa (1. Jh. 3:2).
Takaisin
|
|