IHMINEN - JUMALAN KUVAKSI LUOTU
Liisi Jokiranta
Ihminen on Jumalan luoma
- Kolmiyhteisen Jumalan päätös:
"Tehkäämme ihminen - -" (1. Ms. 1:26).
- "Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen,
puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen, ja niin ihmisestä tuli
elävä olento" (1. Ms.2:7).
- Jumala loi ihmisen "kuvaksensa, kaltaiseksensa"
(1. Ms.1:26).
Kristittyinä tiedämme, mikä on meidän alkuperämme
ja päämäärämme. Olemme lähtöisin Jumalan kädestä ja palaamme hänen luokseen.
Se tietäminen on meille ehdottoman tärkeää elämän tarkoituksen
ja mielekkyyden tähden.
Ihmisellä on arvo Jumalan hänelle antamana
- Ihmisellä on erityinen arvo vain,
koska hänet on luotu Jumalan kuvaksi.
- Ihminen on ihminen vain suhteessa Jumalaan.
Tässä on ihmisen erityislaatuisuus kaiken luomakunnan keskellä.
- Ihmisestä on tullut ihminen, itsensä tiedostava
ja itseään ohjaava persoona silloin, kun Jumala on luonut hänet
suhteeseen kanssaan ja sanonut hänelle "sinä".
- Ihminen saa arvonsa vain Jumalasta käsin,
Jumalan hänelle lukemana (Tiililä).
- Huomaa, että arvomme perustuu Jumalaan,
ei esim. tehokkuuteemme, lahjakkuuteemme, terveyteemme, saavutuksiimme tms.
Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi
- Jumala loi ihmisen kuvakseen, kaltaisekseen
(1. Ms. 1:26-27). Se ei tarkoita, että olisimme Jumalan näköisiä,
vaan sitä puhtautta, joka on Jumalassa itsessään. Jumalan kuva meissä
särkyi syntiinlankeemuksessa.
- Palautuminen Jumalan kuvaksi alkaa syntisen
vanhurskauttamisessa ja uudestisyntymisessä, jonka saa aikaan Pyhä
Henki evankeliumin välityksellä. (1. Kr. 15:49, 2. Kr. 3:18.)
Jumalan alkuperäinen suunnitelma toteutuu täydellisesti taivaassa (1. Jh.3:2).
Jumalan kuva näkyy ihmisessä langenneenakin
- Ihminen on persoona.
- Ihminen voi rakastaa persoonallisella tavalla.
- Ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa käyttäen sanoja.
Jumalakin ottaa ihmiseen yhteyttä sanoin, Raamatussa.
- Ihminen on moraalinen olento. Hänellä on omatunto,
kyky tuntea syyllisyyttä Jumalan edessä ja kantaa vastuuta.
- Ihminen on luotu luomakunnan herraksi, viljelemään
ja varjelemaan maata, kantamaan vastuuta luonnosta, yhteiskunnasta,
koko maapallosta, toisin sanoen koko inhimillisestä kulttuurista (1. Ms. 2:15).
- Ihminen on iankaikkisuusolento.
Ihmisen elämän tarkoitus
- Rakastaa ja palvella Jumalaa
- Rakastaa ja palvella lähimmäistään
- Kunnioittaa ja kehittää itseään
- Viljellä ja varjella luontoa (vastuu yhteiskunnasta ja ympäristöstä)
Omatunto
- Omatunto merkitsee"yhdessä tietämistä"
(ett samvete, das Gewissen, conscience).
Omantunnon toiminta perustuu tietoon (yliminän toiminta perustuu
tunteeseen). "Omatunto harjoittaa kontrollia mieluummin järjellä
kuin tunteilla" (Syvänne).
- Vanhassa testamentissa puhutaan usein sydämestä, kun tarkoitetaan
omaatuntoa (1. Sam. 24:6; 25:31; 2. Sam. 24:10; 1. Kun. 8:38).
- Omatunto on yleisinhimillinen.
Kaikilla ihmisillä on omatunto
uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta (Rm. 2:14-16; 2. Kr. 4:2).
- Omatunto sitoo ihmisen Jumalaan. Omassatunnossaan ihminen on
aina Jumalan edessä.
Tässä merkityksessä Jumala ilmoittaa itsensä ihmisille
omassatunnossa (yleinen ilmoitus).
"Omantunnon toiminta osoittaa meille, että joka hetki olemme Jumalan
kasvojen edessä" (Kristinoppi).
- Omaantuntoon liittyy ihmisen
moraalinen vastuu
Jumalan ja ihmisten edessä.
- Omantunnon vaatimukset ovat ihmiseen sisään kirjoitettuina
(ns. luonnollinen laki), joskin hämärtyneinä, koska niihin
vaikuttaa ihmisen turmelus ja ympäristötekijät.
Kristillinen omatunto saa sisältönsä Jumalan sanasta.
- Omatunto toimii tehtyjen tekojen arvostelijana tai tuomitsijana.
Siinä merkityksessä omatunto on
lahjomaton tuomari.
Ihminen ei voi sitä herrana hallita. Omatunto hyväksyy tietyt teot.
Omatunto myös kehottaa tai varoittaa ennen tekoa.
- Omatunto on myös
uskonnollisen vakaumuksen synnyttämä tietoisuus
(Rm. 13:5; 1. Pt. 2:19-20). "Tässä seison, enkä muuta voi." (Luther)
- Omaatuntoa sanotaan
heikoksi,
kun joku puutteellisen tiedon vuoksi tuntee aiheetta omantunnon
ristiriitoja (esim. uhrilihan syönti, 1. Kr. 10:28-29; 8:9-13).
- Paha omatunto
merkitsee syyllisyyden kokemista ennen muuta Jumalan edessä
tiettyjen asioiden tähden (Hepr. 10:22).
- Omatunto voi pimentyä tai paatua (Rm. 1:18-21, 28).
- Hyvä omatunto
saadaan vain syntien anteeksiannossa. Elävä usko ja hyvä omatunto
kuuluvat yhteen. (1. Tim.1:15; 3:9; Apt. 24:16.)
- Sairas omatunto
liittyy ankaraan yliminään ja synnyttää syyllisyydentunteita
epämääräisistä, usein tiedostamattomista asioista.
Sairaan omatunnon ääni ei perustu tietoon vaan tunteisiin.
Syntiin langennut ihminen
Ihmisen alkutila
- Ihmisellä oli paratiisissa ns. alkuvanhurskaus:
Ihminen tunsi Jumalan, rakasti Jumalaa ja uskoi Jumalaan.
- Ihmisen tila oli Lutherin mukaan lapsen viattomuutta,
jonka piti kehittyä miehen viattomuudeksi. Tämä muutos olisi merkinnyt
siirtymistä luonnollisesta elämästä hengelliseen elämään.
Aadamin tahto oli oikea mutta epätäydellinen.
Pahan alkuperä
- Jumala ei ole luonut eikä tahtonut pahaa. Pahan alkuperä ei ole Jumalassa.
- Jumala loi maailmaan vapauden, mikä teki pahan mahdolliseksi.
Paha ei ole ollut olemassa ikuisesti eikä tule olemaan ikuisesti.
Persoonallinen paha
- Kaiken pahan taustana ja lähtökohtana on
persoonallinen paha, saatana.
- Nimi saatana
(hepr. satan
) merkitsee vastustajaa, oikeuskielessä tuomioistuimen syyttäjää
(Job. 1:6-12; 2:1-7; Sak. 3:1; 1. Aik. 21:1; 2. Sam. 24:1).
Nimi perkele
eli paholainen (käännös kreikan sanasta
diábolos,
tulee verbistä diabálloo, heittää sikin sokin, syyttää, ilmiantaa, kannella).
Diabolos merkitsee henkilöä, joka esittää syytöksen tai epäilyksen
lähimmäisestään, usein toisen selän takana.
Näiden lisäksi sielunvihollisella on monia muitakin nimiä Raamatussa,
esim. kiusaaja (1. Ms. 3; Mt. 4:3), tämän maailman ruhtinas (Jh. 16:11),
ilmavallan hallitsija (Ef. 2:2), Paholainen (Mt. 13:19), Beelsebul,
riivaajien päämies (Mt. 10:25), käärme (Ilm. 12:15), lohikäärme (Ilm. 12:9).
- Saatana on
laadultaan täysin jumalanvastainen:
valehtelija ja valheen isä (Jh.8:44), murhaaja (Jh. 8:44), täynnä vihaa
(Ilm. 12:12), pimeys (Apt. 26:18).
- Saatanan
pyrkimyksenä on tuhota Jumalan tahto ja teot
Hänen toimintansa on suunnitelmallista. Hän tahtoo itse tulla jumalaksi.
Hän orjuuttaa ihmisen välineekseen ja tuhoaa hänen henkensä,
sielunsa ja ruumiinsa ajallisessa elämässä ja iankaikkisesti.
- Saatanan
motivaationa on ylpeys ja itsensä korottaminen.
- Saatanan
valta on rajoitettua
ajallisesti. Hän ei voi tehdä mitään ohi Jumalan (Ilm.12:12, 20:10).
Hän on "Jumalan perkele", "Jumalan kahlekoira" (Luther).
Syntiinlankeemus (1. Ms. 3)
Syntiinlankeemukseen johti:
- Jumalan sanan kyseenalaistaminen: "Onko Jumalan todella sanonut?"
- Halu tulla Jumalan vertaiseksi: "Teistä tulee Jumalan kaltaisia,
niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan" (-92).
- Usko kuolemattomuuteen: "Ette suinkaan kuole"
Maailmassa olevaa pahaa ei voida
selittää ilman historiassa tapahtunutta syntiinlankeemusta.
Perisynti
- Perisyntiä ei sanana mainita Raamatussa, mutta tällä sanalla kuvataan
Raamatun syntikäsitettä (Ps. 51:7; Mt. 15:19; Rm. 5:12-19, 3:9-18, 7:14-21).
- Tunnustuskirjat määrittelevät perisynnin:
"Edelleen seurakuntamme opettavat, että Adamin lankeemuksen jälkeen kaikki
ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä,
so. ilman
jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä
pahan himon hallitsemina,
ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee
ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille,
jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
(Augsburgin tunnustus.)
- Perisynti on ihmisen pääsynti, ei vain synnin taipumus.
- Perisynnin syyllisyys saadaan anteeksi kasteessa (Apt. 22:16).
Käsitys perisynnistä vaikuttaa ratkaisevasti
käsitykseen ihmisen pelastumisesta.
Synnin olemus
- Synti on olemukseltaan
aina syntiä Jumalaa vastaan.
Kaikki synti on 1. käskyn rikkomista.
- Synti on kapinaaJumalaa vastaan.
- Se on sydämen luopumista Jumalasta.
- Se on ihmisen väärä
perusasenne, sydämen, sisimmän, tila.
- Ihmisen pahuutta, josta hän on vastuussa Jumalalle (Mt. 12:33-37).
- Epäuskoa:
ihminen ei tahdo uskoa Jumalaan ja hänen sanaansa.
Epäusko on suurin synti, koska se estää ihmistä
omistamasta anteeksiantoa, Rm. 2:5.
- Synti ilmenee vääränä mielenlaatuna (esim. itsekkyytenä,
ylpeytenä, kateutena), ajatuksina, sanoina, tekoina,
elämäntapana (Mk. 7:20-23, Mt. 5:21-22, 27-28).
- Voidaan puhua myös
olemussynneistä ja tekosynneistä.
Jälkimmäisiin kuuluvat myös laiminlyönnit.
- Synti
ei ole vain este
Jumalan ja ihmisen välissä, joka voidaan tavalla tai toisella poistaa.
Se on niin todellista syyllisyyttä Jumalan edessä,
että se johtaa lopulta iankaikkiseen kadotukseen ilman uskon vanhurskautta.
- "Syvin ja kauhistuttavin synninhätä on tavattavissa
syyllisyyssynnin ja olemussynnin yhtymisessä." (Tiililä.)
Synnin seuraukset
Ajalliset seuraukset
- Synti vahingoittaa aina ihmistä itseään. "Mitä ihminen kylvää,
sitä hän myös niittää" (Gal. 6:7).
- Synti rikkoo ihmissuhteita.
- Synti vaikuttaa kanssaihmisiimme (Hepr. 12:15, Rm. 1:32).
- Synti vaikuttaa myös luontoon.
Hengelliset seuraukset
- Jumala sanoi Adamille hyvän- ja pahantiedon puusta:
Sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman"
(1. Ms. 2:17).
Se merkitsee hengellistä, ruumiillista ja iankaikkista kuolemaa.
- Synnin seurauksena ihminen on
- menettänyt kyvyn uskoa Jumalaan, pelätä ja rakastaa Jumalaa (Rm. 3:9-18)
- kuollut synteihinsä (Mt. 8:22, Ef 2:1)
- synnin orja (Jh. 8:34)
- saatanan orja (Jh. 8:44, 2. Tim. 2:26)
- jo tuomittu (Jh. 3:18)
- Jumalan vihan ja oikeudenmukaisen tuomion alainen (Jh. 3:36).
- syyllinen Jumalan edessä (Rm. 3:19).
- Ihminen voi tajuta tehneensä väärin, mutta ei silti välttämättä
koe syyllisyyttä Jumalan edessä.
- Jatkuva synnin harjoittaminen saattaa johtaa paatumukseen (Hepr. 3:13).
- Pahinta on, jos Jumala hylkää ihmisen synnin harjoittamiseen
(Rm. 1:24,26,28).
- Raamatun mukaan myös ruumiillinen kuolema on synnin seurausta
(1. Kr.15:21, Rm. 5:12).
Iankaikkiset seuraukset
- Iankaikkinen ero Jumalasta, mitä merkitsee sana kadotus (Ilm. 22:15).
Takaisin
|
|